Nie oszukano was drodzy studenci

Ostatnio mamy mały smrodek, bo ktoś odkrył, że:

Rzecz w tym, że problem nie leży w edukacji akademickiej, ale wcześniej. Osoba odbierająca świadectwo maturalne, która ukończyła liceum OGÓLNOksztalcące tak naprawdę ma wiedzę porównywalną z absolwentem szkoły zawodowej. Z tą różnicą, że po zawodówce ma się fach w ręku, a po LO fachem jest zazwyczaj umiejętność obsługi tablic matematycznych.

Co się tyczy linków to. Ad 1. nic dziwnego skoro większość osób z wyższym wykształceniem kończy mniemanologię stosowaną względnie psychologię praktyczną bronią pracę pt. „A może frytki do tego”. Ad 2. panu prezesowi się chyba coś pojebało pod kopułką ponieważ zapomniał, że od kształcenia „na rynek” są przede wszystkim szkoły zawodowe, a nie akademie. Swoją drogą kiedyś nawet po ukończeniu studiów inżynier najpierw zapierdalał na równi ze zwykłymi robolami ponieważ choć miał wiedzę to z praktyką jej wykorzystania było gorzej.

Co należało by zmienić? W sumie niewiele. Zamiast obecnego trójstopniowego gnębienia dzieci powrócić do lekko zmodyfikowanego dwustopniowego. 7 lat podstawówki + 4 pełne lata LO + tzw. rok maturalny gdzie nastąpiła by już pełna specjalizacja pod kątem zdawanych egzaminów i potencjalnych wymagań na studiach (całeczki, równanka różniczkowe, liczby zespolone). Z jednej strony LO rzeczywiście kształciło by ogólnie, a z drugiej na uczelnie trafiali by ludzie z odpowiednim przygotowaniem „zawodowym”, którym nie trzeba tłumaczyć, że różniczka to nie jest wyniczek odejmowanka.
Sam program akademicki pozostawiłbym w systemie bolońskim (3 licencjaty/inżynierki + 2 magisterki), oczywiście z pewnymi wyjątkami jak prawo czy medycyna, doprecyzowując tylko zasady migracji pomiędzy kierunkami studiów. Tu dochodzi do najciekawszych patologii ponieważ jak zapisywałem się na magisterkę to wraz z kolegami z FUW mieliśmy całkowicie inne listy różnic programowych pomimo, że w indeksach mieliśmy ten sam zestaw przedmiotów i bardzo zbliżone oceny.

7 myśli na temat “Nie oszukano was drodzy studenci

  1. A ja powiem, że wystarczy się ogarnąć i chcieć, a nie zwalać winy na taki czy inny system..

  2. Zdaje się, że teraz kręci się jakiś projekt zmniejszenia hujmanistom matematyki, fizyki, chemii czy czegoś tam jeszcze. Ścisłym miano by natomiast zmniejszyć ilość godzin np. historii, ale tyle smrodu w okół tego teraz robią (że to niby próba usunięcia świadomości historycznej) że jest szansa, że to nie przejdzie niestety.

  3. @airborn, ale to chodzi o coś co i tak odbywało się niejawnie w ostatniej klasie LO. Kto zdaje matematykę to idzie na matematykę, kto historię ten na historię. W praktyce czwarta klasa LO (w starym systemie) gdzieś od połowy grudnia wyglądała dla mnie tak, że miałem Polski, Angielski, Matematykę i WF. Z powodów towarzyskich chadzałem też na historię.

  4. ja bardzo przepraszam, ale śmiech mnie bierze ilekroć ktoś przedstawie dwuzdaniowy plan wyprostowania cholernie złożonej sytuacji 🙂

    co następne na tapecie – służba zdrowia, PKP, czy też osiągnięcie ogólnoświatowego dobrobytu? 😉

  5. To jest plan polegający w znacznej mierze na odkręceniu tego co zepsuła reforma z czasów rządu Buzka. W dodatku dość często mozna spotkać się z opinia, że gimnazja to był naprawdę głupi pomysł.

  6. Jakie całeczki w klasie maturalnej. Kolego, teraz w klasie maturalnej nie ma nawet pochodnych! „Odciąża” się biedne dzieci od wiedzy i uczy się tylko rozwiązywać testy, to dorośli potem wiedzy nie mają i dziwią się, że praca nie polega na rozwiązywaniu testów. Moje „ogólne” wykształcenie jest całkowicie nieporównywalne z obecnym „ogólnym” wykształceniem.

  7. @elffaran, dlatego właśnie na końcowym etapie edukacji gdy młody człowiek zaczyna się specjalizować powinna być wprowadzona rzeczywista specjalizacja. W klasach humanistycznych zapewne oznaczało by to wtłaczanie dodatkowej wiedzy z zakresu historii i literatury, a dla biologów np. poznawanie dodatkowych cykli życiowych różnych robaczków.

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax