Zacznijmy od tego, że Cytadela ogłosiła na swojej twarzoksiążce iż organizuje kurs malowania aerografem. Oczywiście kwestia terminu oraz poziomu pozostaje do ustalenia. Przy tej okazji postanowiłem pokrótce opisać podstawowe zasady pracy z aerografem.
Nie będę opisywał szczegółowo jak kupić aero, jakie są rodzaje i czym się różnią. Skupię się na najistotniejszych moim zdaniem rzeczach.

Dbaj o sprzęt

Przeciętny aerograf jest wyposażony w dyszę o średnicy od 0,2 do 0,4 mm. To bardzo mała dziurka. Jej zatkanie w wyniku niedokładnego czyszczenia sprzętu jest bardzo bolesne. Jeżeli dopuścisz do zaschnięcia farby w dyszy to grób mogiła. Jeżeli będzie to farba akrylowa to jeszcze jako tako da się to odratować. Jeżeli będzie to farba olejna… kilka dni moczenia na przemian w rozcieńczalniku Warmodu i rozpuszczalniku benzynowym oraz późniejsze kilkukrotne przepuszczenie całego zbiorniczka rozcieńczalnika powinno pomóc. Choć nie daję gwarancji.
Zatem aerograf czyścimy niezwłocznie po zakończeniu pracy. Chronimy przed kurzem i brudem oraz wilgocią.
Niektóre modele można dość mocno rozbebeszyć do czyszczenia. W takim przypadku należy uważać na to by nie uszkodzić iglicy. Krzywa iglica będzie powodować ciekawe efekty m.n. nierówny strumień farby, „kropelkowanie”, itp. Dodatkowo krzywa iglica w praktyce uniemożliwia pracę w zakresie najcieńszej linii. Aerograf z uszkodzoną iglicą można co najwyżej używać do nakładania podkładu.

Dbać należy też o resztę sprzętu. W szczególności o kompresor. Ja zaczynałem zabawę z aerografem od biegania po osiedlu w poszukiwaniu wyrzuconej lodówki Mińsk w celu demontażu sprężarki. Dziś znacznie łatwiej jest kupić kompresor bezolejowy. Nie zmienia to jednak nic jeśli chodzi o dbanie o to urządzenie. Podstawowe zasady to nie przekraczać czasu pracy określonego przez producenta oraz nie kombinować z ciśnieniem (o ile oczywiście macie możliwość regulacji). Jeżeli jesteście (nie)szczęśliwymi posiadaczami kompresora olejowego to należy pamiętać o uzupełnianiu braków oleju. Oczywiście dbamy też o inne elementy. Wężyki powinny być suche podobnie jak zbiorniki wyrównawcze, a filtry olejowe czyste.

Zanim pomalujesz pomyśl

Zanim przystąpimy do pracy należy opracować dokładny plan prac. Należy zastanowić się nad kilkoma rzeczami. Najważniejsze to kolejność malowania. Pamiętajmy, że kolory należy nakładać od najjaśniejszego do najciemniejszego. Każda zmiana koloru to konieczność wymycia sprzętu. To wymaga czasu, także czasu pracy kompresora. Po drugie planujemy kolejność malowania części i ilość potrzebnej farby. Na koniec obliczamy ile czasu potrzeba na posprzątanie.

Przygotuj warsztat

Należy zawczasu przygotować elementy do pomalowania. Wymyć je i odtłuścić, drobnicę przymocować do trzymaków, a duże elementy przymierzyć w ręku tak by później nie kombinować z chwytem. Okolice warsztatu dokładnie odkurzmy i dbamy by nie latało jakieś ścierwo. Powłoka lakiernicza nakładana aerografem jest bardzo wrażliwa na kurz.
Warto wyposażyć się w zwykłe lateksowe rękawiczki (do kupienia w aptece w cenie 40gr para) oraz zaciski. Jeżeli planujemy wykorzystanie szablonów to warto wcześniej je przygotować i zrobić próbną przymiarkę.
Na tym etapie należy też przygotować sobie zestaw do czyszczenia. Rozcieńczalniki, wodę destylowaną i rozpuszczalniki powinny być gotowe do użycia od razu po zakończeniu pracy (n00b tip: kup dużo strzykawek).

Przygotuj farbę

Tu obowiązuje złota zasada – Lepiej dwa razy pomalować zbyt rzadką farbą niż raz zbyt gęstą. Zatem nie żałujemy rozcieńczalnika. Co prawda wiele firm ma zestawy farb „do aerografów”, ale i tak trzeba je często dodatkowo rozcieńczyć. Warto tu nadmienić, że farbę przygotowujemy z niewielkim zapasem. Dzięki temu nie spotka nas przykra niespodzianka w postaci pustego zbiornika w połowie ostatniego zaplanowanego modelu.

Dla majętnych

Jeżeli budżet nie jest twoim problemem to warto zakupić dwa albo i trzy aerografy oraz stojak. Warto też zainwestować w specjalne „stanowisko do malowania aerografem” w postaci dużego pudła z oświetleniem. Niezłą inwestycją może okazać się też niewielki dodatkowy kompresor, którego użyjemy w trakcie czyszczenia sprzętu.

Podsumowując

Aerograf to świetne narzędzie, ale by czerpać przyjemność z pracy nim należy wyrobić w sobie pewne nawyki. Dbanie o sprzęt, dokładne planowanie oraz cierpliwość to ważne cechy przy pracy z aerografem. Bez nich efekty będą marne, a twoja dość droga zabawka szybko skończy swój żywot.