SWT bardzo podstawy
Co to jest SWT?
No właśnie, co to jest? SWT jest wytworem chorej wyobraźni twórców Eclipsa. Pewnego pięknego dnia zapragnęli mieć oni bibliotekę tak szybką jak AWT i jednocześnie tak bogatą jak Swing. Wymyślili więc bardzo ciekawe rozwiązanie…
O AWT i Swingu
AWT jest najstarszą graficzną biblioteką w Javie. Ma ona jedną zaletę, a mianowicie jest szybka. Posiada coś takiego jak AWT Native Interface – JAWT. Napisany w C++, pozwalający na integrację z pewnymi elementami systemu. Z drugiej strony AWT jest bardzo ubogie. Nie ma wielu komponentów, a skomplikowane API utrudnia pisanie własnych.
Dlatego też programiści z Suna wpadli na „genialny” pomysł implementacji wszystkich elementów GUI bezpośrednio w Javie. Otrzymali w ten sposób Swinga, który ma wiele klas reprezentujących najprzeróżniejsze elementy graficzne, ale ma też dwa poważne błędy. Pierwszy z nich to potworna powolność. Bardziej skomplikowany interfejs zaczyna mulić, zżerać zasoby i wkurwiać użyszkodnika. Drugą wadą jest całkowite olanie Look’n’Feel systemu. Dostajemy zatem swingowe potworki graficzne.
AWT + Swing = SWT
Twórcy Eclipsa mając do wyboru ubogie AWT i powolnego Swinga poszli trzecią drogą. Założyli, że wszystkie elementy Swinga (znaczną większość w zasadzie), należy zaimplementować w C++ tak jak w AWT. Elementy, które nie mają swoich odpowiedników w danym systemie są emulowane. Prawda, że genialne?
Pierwszy program SWT
Tworzymy nowy projekt w Eclipsie i następnie do listy bibliotek dodajemy:
eclipse/plugins/org.eclipse.swt.win32.win32.xxxxxx.jar
Lub inną odpowiednia dla danego systemu. Zamiast xxxxxx będzie ciąg cyferek, wybrać najnowszą wersję. W Eclipse 3.3 nie musimy już dodawać plików .dll z implementacją w C++, ponieważ pliki te są zaszyte w jarze.
Teraz wystarczy stworzyć kod:
public class Main {<br></br><br></br> public static void main(String[] args) {<br></br> Display display = new Display();<br></br> Shell shell = new Shell(display);<br></br> shell.setText("dupa");<br></br> shell.open();<br></br> while(!shell.isDisposed())<br></br> if(!display.readAndDispatch())display.sleep();<br></br><br></br> display.dispose();<br></br> }<br></br>}
.. i jesteśmy w domu. Tylko zaraz czy ten kod czegoś nie przypomina?
Niestety tak. Obiekt Display odpowiada za połączenie pomiędzy SWT i systemem. Obiekt Shellodpowiada oknu głównemu aplikacji. Tworzymy więc połączenie pomiędzy naszym programem i systemem, tworzymy okno główne i…
Jak w Pascalu panie kochany, jak w Pascalu
… tworzymy pętle nasłuchującą komunikatów. Zastrzelić się można, ale problem ten jest do ominięcia dzięki delegowaniu zachowania. Przykładowy program rozbity na dwie klasy:
import org.eclipse.swt.widgets.Display;<br></br>import org.eclipse.swt.widgets.Shell;<br></br><br></br>public class Main {<br></br><br></br> /**<br></br> * @param args<br></br> */<br></br> public static void main(String[] args) {<br></br> Display display = new Display();<br></br> MyShell myShell = new MyShell();<br></br> display.dispose();<br></br><br></br> }<br></br><br></br>}<br></br><br></br>class MyShell {<br></br> private Shell shell;<br></br> private Display display;<br></br> public MyShell() {<br></br> display= Display.getCurrent();<br></br> shell = new Shell(display);<br></br> init();<br></br> open();<br></br> startEventLoop();<br></br> }<br></br><br></br> private void init() {<br></br> shell.setText("dupa");<br></br> }<br></br><br></br> private void startEventLoop() {<br></br> while (!shell.isDisposed())<br></br> if (!display.readAndDispatch())<br></br> display.sleep(); <br></br> }<br></br><br></br> private void open() {<br></br> shell.open();<br></br> }<br></br><br></br>}
Jak widać nie dziedziczę po klasie Shell, a to dlatego, że się nie da.
To na dziś tyle. Następny tydzień muszę poświęcić na napisanie kilku przykładowych aplikacji JEE, więc do tego tematu wrócimy za dwa tygodnie. Zresztą tak jak i do Egg’a