PKP 4

Powrót do Warszawy okazał się całkiem przyjemnym przeżyciem.

Opóźnień na trasie brak, co biorąc pod uwagę, że w sobotę ze szwagrem spędziliśmy trochę czasu na odśnieżaniu podjazdu może niektórych dziwić.

Pociągi ciepłe, ale bez netu 🙁 No ale nie ma to jak osobówka/pośpiech. Na święta jechaliśmy jednak ekspresem.

Takie dwa przemyślenia po tripie…

Po pierwsze rozbestwiliśmy się. Demokracja i wolny rynek nas rozpuściły i zamieniły w niedopieszczone dzieciaki. Chodniki mają być odśnieżone, ulice czarne i suche, a w święta kolej ściągać ludzi z domów by jaśnie państwo mogli jeździć. Najlepiej za darmo.
Niestety nikt nie bierze pod uwagę, że w Polsce w porównaniu do europy jeździ się całkiem znośnie. Nie ma odwołanych połączeń, a opóźnienia nie są aż tak masakryczne. Swoją droga ciekawostka. Znajomi jechali ostatnio z Berlina. Pierwszy pociąg nie przyjechał w ogóle, a następnego dnia ten sam pociąg zaliczył na dzień dobry 40 minut opóźnienia… by nie było pociąg ze znaczkami DB.

Po drugie PKP jest masakrycznie niedoinwestowana. To widać w jakości taboru. Niestety ślepy pęd do budowy autostrad bez jednoczesnego rozwoju kolei oraz bez unowocześniania już istniejącej sieci dróg powoduje, że mamy burdel przy odrobinie śniegu. Nie ma się co dziwić, że w 40 letnim wagonie są nieszczelne drzwi. Ten wagon od dwudziestu lat powinien służyć jako żyletki. Inwestycje w kolej są moim zdaniem ważniejsze niż budowa, od podstaw, sieci autostrad, które autostrad nie przypominają.

5 myśli na temat “PKP 4

  1. @Maciej, oraz ci, którzy pośrednio z tej kolei korzystają, bo jak na razie węgiel do elektrowni to się koleją wozi. Zresztą tak ci powiem, że jak chcesz to niech w autostrady inwestują tylko ci, którzy z nich korzystają. Proste.

  2. Mam znajomego, który ostatnio zajmował się jakimś przetargiem związanym z Przewozami Regionalnymi (chyba Koleje Mazowieckie). Jak się okazuje – lokomotywa, która może rozwinąć prędkość do około 200km/h (jeśli dobrze pamiętam, nie strzelać we mnie jeśli myle 😉 może jeździć do 80km/h (z powodu jakości torów). Poprawki trzeba zacząć od podstaw. Tabor to jedno, ale on musi jeszcze po czymś jeździć. Tu zaczyna się problem. Tory należą do PKP, która ma na nie monopol. I nie w smak jej zmieniać cokolwiek, przy narastającej liczbie małych spółek, które po tych torach chcą jeździć (za odpowiednimi opłatami). A z tego wszystkiego znowu w „dupalu” lądują szarzy obywatele, którzy po prostu chcą szybko dojechać np. do pracy.

  3. no ja miałem przyjemność korzystać kiedyś z kolei brytyjskich na trasie Coventry-Birmingham (jakieś 80 mil/km-nie pamiętam). Właściwie prawie miałem, bo na peronie był taki guziczek, co jak się wcisnęło można było pogadać z jakimś ichnim zwrotnicowym (btw. fajny bajer, przydał by się i u nas na mniej uczęszczanych peronach, żeby można było zapytać, co się dzieje z pociągiem). I przez ten guziczek dowiedzieliśmy się, że oni widzą, że na pociąg czeka 5 osób i im się nie opłaca go tylko dla 5 osób zatrzymywać. A że była niedziela godzina 23, więc nie pozostało nic innego jak zrzucić się z resztą pasażerów na taksówkę.
    Więc w Polsce przynajmniej to mamy lepsze, że nikt Ci nie powie, że mu się nie opłaca wpuścić Cię do pociągu.

  4. @wojtekm i tu należy wspomnieć, specjalnie dla Maćka i innych kapitalistów-radykałów, że kolej w UK jest w praktyce całkowicie prywatna. Inna sprawa, że koleje w UK cieszą się też opinią najniebezpieczniejszych w Europie.

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax